woensdag 29 februari 2012

Meditatie voor "dummies"


Toen ik net startte met yoga, ging het mij in het begin alleen om het verminderen van de lichamelijke klachten die ik had. Aan het einde van iedere yogales kreeg ik een geleide meditatie voorgeschoteld en daardoor ging ik ook de mentale voordelen van yoga (en dus meditatie) zien. Langzaam maar zeker ging ik steeds meer behoefte krijgen om ook thuis in mijn dagelijks leven te mediteren.
Yoga & meditatie
Volgens de oude traditie werd yoga (de asana’s of houdingen) ontwikkeld en beoefend om het lichaam te openen en je geest leeg te maken. Het werd gezien als een voorbereiding, zodat je langere tijd stil kunt zitten en mediteren zonder last te hebben van een stijve rug of een niet te stoppen gedachtenstroom.                                                 
Het woord meditatie is afgeleid van het Latijnse woord “meditari" dat nadenken of overdenken betekent.Meditatie leidt tot een dieper besef van wie we zijn, leert ons in het nu te leven en geeft ons een gevoel van volledigheid.


De voordelen van meditatie zijn onder andere het verminderen van stress en hoge bloeddruk, het verscherpt de concentratie en verbetert de bloedsomloop. Zodra je begint met oefenen, zul je snel ervaren dat je geest rustiger wordt, je hart zich opent en je een gevoel van vrijheid voelt!
De basisprincipes van meditatie - ontspanning en ademhaling – zijn soms moeilijk te beheersen in ons hectische leven, maar je hebt slechts een minuut of 5-10 per dag nodig om te beginnen met mediteren.
Een paar minuten waarin je rustig gaat zitten, je op je ademhaling concentreert en je niet focust op  (of op het stoppen van) je gedachten.
·    Zoek een rustige plek uit waar je niet gestoord zult worden. Je kunt gaan zitten in kleermakerszit, op de vloer of op een stoel of gaan liggen. Het is belangrijk dat je comfortabel wat langere tijd kunt stil zitten of liggen.  
·    Sluit je ogen en word je volledig bewust van je omgeving. Wat hoor je? Hoe voelt het om op te zitten? Voel je ergens spanning? Wat gaat er om in je gedachten?
·    Focus je op je ademhaling. Adem lang en diep vanuit je buik door je neus.
·    Ga dan met je aandacht naar je lichaam en voel hoe elk lichaamsdeel aanvoelt. Begin met je tenen en eindig bij je hoofd. Wanneer je afdwaalt naar je gedachten breng dan je aandacht terug naar je ademhaling. Adem een aantal keer diep in en ga terug met je aandacht naar je lichaam.

Als hulp kun je ook onderstaande geleide meditatie gebruiken.

http://www.youtube.com/watch?v=OdumREzcKX4&feature=player_embedded

 
Ik wens je veel plezier en inspiratie toe!
Namaste

Geen opmerkingen:

Een reactie posten